یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۰
شاعران جهان بر فراز زاینده رود شعرخوانی کردند

مراسم شعرخوانی شاعران ایرانی و خارجی شرکت کننده در نخستین همایش «شاعران ایران و جهان» شامگاه يكشنبه (29 فروردین) با حضور علیرضا ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان و سید علیرضا حسینی، مدیرکل ارشاد استان اصفهان، جمعی از مسوولان و شاعران از ساعت 20 در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد./

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به اصفهان، ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به این که اصفهان مهد فرهنگ، ادب و هنر، شهر آب و آیینه، سرزمین جمال و کمال شهر مردان با غزل و دمساز طائب، هاتف مشتاق و شهر شعر و شاعری است، گفت: «شاعر آن است که از انسانیت و ایمان و عشق و محبت، سخن می‌گوید و رسالتی همسنگ انبیا دارد. همسان اولیای حق رسالتی که با جایگاه انسان و انسانیت سر و کار دارد. واژه، واژه، سطر، سطر و بیت بیت می آموزد تا سره را از ناسره بازشناسد و حکایت حکایت تعلیم دهد.»

وی به برخی از شاعران ایرانی اشاره کرد و توضیح داد: «فردوسی که حماسه آفرید و با سی سال رنج خویش ، ایران و ایرانی را به شاهنامه زنده کرد؛ حلاجی که ان الحق گفت و ساحت اندیشه روزگارش را به اندیشه‌های ناب آراست و مولانا که سخنی تازه گفت و حافظ که طرحی نو انداخت و سنایی و حکیم نظامی و دیگر همه شاعر بودند .»

استاندار اصفهان در بخش دیگر از سخنانش افزود: «اینک اصفهان افتخار آن را دارد که میزبان شاعران و ادیبان و فرهیختگانی باشد که میراث دار این بزرگانند. شاعران ایران و جهان در اصفهان گرد هم آمده‌اند تا سرود محبت و مهربانی بر فراز زاینده رود همیشه خروشان طنین انداز شود. »

وی در ادامه از اصفهان به عنوان میراث‌دار علم و کانون فرهنگ و هنر یاد کرد و اظهار داشت: آن چه امروز در ساحت آثار باستانی و میراث فرهنگی و شعر و ادبیات میراث‌دار آن هستیم، ریشه در فرهنگ عمیق و دیرپا و در تاریخ گذشته اصفهان دارد.» 

ذاکر اصفهانی فضای فکری و اندیشه ای امروز اصفهان را ریشه‌دار در اندیشه گذشته این شهر دانست و گفت: این فضا سبب شده تا بزرگانی چون ملاصدرا، شیخ بهایی، شیخ کرکی، میرداماد و سایران از این شعر برخیزند.

در ادامه این مراسم برخی از شاعران ایرانی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند.

خسرو احتشامی نخستین شاعری بود که با دو غزل در وصف سعدی و حافظ به شعر خوانی پرداخت.

علی شجاعی صائین، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، مصطفی امیدی، دبیر اجرایی و موسی بیدج دبیرعلمی همایش نیز از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

از دیگر شاعرانی که در این مراسم به شعرخوانی پرداختند، می‌توان به «لئوناردو گارت» از اوروگوئه، «اسد چودری» از بنگلادش، «ذکریا اخلاقی» از ایران، «جیمی نوهنسون آباد» از فیلیپین، «خالد بن محمد نجار» از تونس، پروفسور «عبدالهادی» از اندونزی، «پانته آ صفایی» از اصفهان، «الفتاح علی مصطفی محمد تو» از سودان، «کلاهی اهری» از ایران و «میخاییل سیتل نیکوف» از روسیه اشاره کرد. 

اجرای موسیقی و پخش نماهنگی درباره آثار باستانی اصفهان از دیگر بخش های این مراسم بود.  

جواد محقق، جواد محبت، محمدرضا عبدالملکیان، محدثی خراسانی، محمود اکرامی فر، عرفان نظر آهاری و محمد علی محبت و دیگر شاعران ایرانی، در این همایش حضور داشتند.

مراسم شعرخوانی شاعران نخستین همایش «شاعران ایران و جهان» شامگاه يكشنبه 29 فروردین از ساعت 20 تا 22 در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط